خانه ویلایی بتنی کیدوساکی2

تولید محتوا معماری

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی2

۴ بازديد

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی

 

معمار : Tadao Ando

موقعیت بنا: Tokyo-Japan

 

استفاده از فرم و مصالح مدرن در عین توجه به خصوصیات و اصول معماری سنتی ژاپنی موجب شده است تا خانه کیدو ساکی یکی از شاخص ترین خانه های مسکونی توکیو گردد. این بنا توسط «تادائو آندو» معروف ترین معمار بین المللی ژاپنی برای سه خانواده طراحی شده است و در آن یک زوج جوان به همراه والدین خود به طور مستقل زندگی میکنند.

 مالک و کارفرمای این خانه هیروتاکا کیدو ساکی که خود معمار برجسته ای در توکیو بوده است از طراحی خانه برای خود و خویشانش سرباز زد وی دلیل این تصمیم خود را چنین توصیف نموده است: اگر خود به طراحی خانه ای برای خود و خویشاوندانم می پرداختم این امر ممکن بود باعث شود که آنها صریح و بی پرده تمایلاتشان را بروز ندهند اما زمانی که خود در رأس گروه کارفرما قرار دارم تمام سعی خود را در بازتاب دادن تمایلات یک یک افراد خانواده به معمار بنا خواهم کرد .

از آن جا که در این بنا سه خانواده با نیازهایی متفاوت در کنار هم زندگی میکنند مهمترین مساله در طراحی آن ایجاد حریم خصوصی برای هر یک از خانواده ها بوده است. پاسخ آندو به این  مساله استفاده از حیاط های خلوت و کوچک در اطراف مکعب اصلی بناست که از آنها میتوان به عنوان عناصری تفکیک کننده استفاده نمود.

 در این بنا نیز همچون دیگر آثاراندو، فضا و کیفیت های حاصل از آن بر جذابیت های فرمال حجم وفرم اولویت دارد.نکته حائز اهمیت دیگر در این بنا چگونگی استفاده از یله و صفحات بتنى منحنى جهت تعریف ورودی اصلی بنا و همچنین ورودی های مستقل برای سه واحد مسکونی است.

 درونگرایی نیز یکی دیگر از مهم ترین ویژگیهای معماری سنتی ژاپنی است و پرهیز از بازشو در دیواره های صلب پیرامون بنا مصداق این اصل میباشد.

 اتاق های این سه خانه رو به حیاط ها ساماندهی شده اند اما پنجره های آنها به نحوی طراحی شده است که به یکدیگر دید نداشته باشند. همچنین معمار با متقارن طراحی کردن بازشوها, نماهای خارجی ساختمان را به شکلی ساده و روان تعریف کرده است. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص بازشوهای این خانه توجه به مکان یابی آنها جهت استفاده از تهویه طبیعی است که با استفاده از پنجره های کشویی میسر گردیده است.

نتیجه تدابیر و خلاقیت آندو خانه ای است سرشار از ظرافت و زیبایی که فضاهایی آرامش بخش و راحت را در بر دارد. در واقع محدودیت های سایت و نیز خواسته های کارفرما هرگز باعث تغییر رویکرد حرفهای آندو نمی شود, وی همواره روح و روان مایه مختص هر بنا را کشف میکند و اثری شاعرانه و اصیل می آفریند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.