آرشیو اسفند ماه 1401

تولید محتوا معماری

خانه ویلایی اشریک

۳ بازديد

خانه ویلایی اشریک

معمار : Louis Kahn

موقعیت بنا : Pennsylvania-USA

 

«لوئی کان» در سال ۱۹۰۱ در کشور استونی که در آن زمان جزوی از اتحاد جماهیر شوروی بود متولد شد. وی در سال ۱۹۰۵ به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت نمود. او در یکی از معتبرترین دانشگاه های معماری آن زمان به سبک آموزش بوزار تحصیل کرده و سالهای زیادی را در دانشگاه ییل و پنسیلوانیا تدریس نمود, معماران بزرگی همچون رنزو پیانو در دفتر معماری وی به طراحی پرداختند. هر چند که وی از یکسو تحت تاثیر مکتب بوزار و از سوی دیگر تحت تأثیر اصول معماری مدرن و شخص لوکوربوزیه بوده است اما آگاهی و گرایشات وی به اصول معماری مشرق زمین و همچنین معماری کلاسیک آثار وی را از سایر معماران آن دوران متمایز میسازد. لویی کان در طول دوران فعالیتش بیش از بیست خانه مسکونی طراحی نمود که از این میان تنها تعداد نه خانه به اجرا درآمد. این خانه ها نیز همچون دیگر آثار او بازتاب اندیشه های جدید و متفاوت وی در دوران افول معماری مدرن میباشند. پیداست که در طراحی این خانه ها هرگز خانه به مثابه ماشینی برای زندگی نبوده است در میان آثار مسکونی لویی کان خانه اشریک ترکیبی است هنرمندانه از نظم نور و هندسه . در این بنا تمامی اصول و اندیشه های معمارانه لویی کان تبلور یافته است. احساسی از وحدت و یکپارچگی در کل بنا که حجمی ساده و مکعب شکل دارد جاری است و حکایت از اولویت حس فضا بر فرم و عناصر فضا در نزد معمار دارد. استفاده از چوب در ترکیب با بتن هماهنگی بنا را با طبیعت سبز پیرامونش دو چندان نموده است ،نظم مهمترین شاخصه آثار لویی کان در این بنا با تقارن و سادگی آمیخته شده و هیچ عنصری بی هدف و خارج از انسجام کلی بنا به آن الحاق نمی شود گویی معمار بنا را از درون مکعبی صلب حجاری نموده است حجم مکعبی بنا ,در پلان توسط دو عقب نشینی که ورودی های بنا را تعریف میکنند به دو مستطیل تفکیک میشود که تنها توسط پلکانی چوبی از یکدیگر جدا شده اند.

پنت هاوس در خیابان بیکمن

۵ بازديد

پنت هاوس در خیابان بیکمن

 

معمار: Paul 

موقعیت بنا: New York -USA

 

پل ماروینرودولف در سال ۱۹۱۸ در ایالت کنتاکی در آمریکا متولد شد. وی ابتدا در دانشگاه پلی تکنیک آلاباما و سپس در دانشگاه هاروارد نزد اساتیدی چون والتر گروپیوس معماری را آموخت. وی پس از اتمام تحصیل در سال ١٩٤٧ دفاتر شخصی خود را در نیوهاون، نیویورک و بوستون تأسیس نمود و ظرف مدت کوتاهی، تعداد زیادی پروژه را در آمریکا، آفریقا، اروپا و حتی آسیا طراحی نمود و از سال ۱۹۵۸ تا ١٩٦٥ به عنوان رئیس دانشکده معماری دانشگاه ییل مشغول به کار بود.نام پل رودولف پیوندی ناگسستنی با میروتالیسم و تندیس گرایی در معماری دارد. شاهکارهای او شاخص ترین نمادهای معماری بروتالیستی میباشند که در آنها اغراق بیش از حد در مقیاس و ارتفاع ساختمان, آشکار ساختن عناصر بنا نظیر پله و عناصر سازه ای ,اصرار بر استفاده از مصالح مدرن و آشکار ساختن خشونت مواد ساختمانی یا خشن نمودن عمدی آنها اصولی اساسی می باشند .هر چند که بسیاری «لوکوربوزیه» را آغازگر این گرایش از معماری مدرن میدانند اما آثار رودولف، به ویژه ساختمان دانشکده هنر و معماری دانشگاه ییل نقش به سزایی در شکل گیری مکتب بروتالیسم در آمریکا داشته اند.

خانه ویلایی کیدوساکی

۳ بازديد

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی

 

معمار : Tadao Ando

موقعیت بنا: Tokyo-Japan

 

استفاده از فرم و مصالح مدرن در عین توجه به خصوصیات و اصول معماری سنتی ژاپنی موجب شده است تا خانه کیدو ساکی یکی از شاخص ترین خانه های مسکونی توکیو گردد. این بنا توسط «تادائو آندو» معروف ترین معمار بین المللی ژاپنی برای سه خانواده طراحی شده است و در آن یک زوج جوان به همراه والدین خود به طور مستقل زندگی میکنند.

 مالک و کارفرمای این خانه هیروتاکا کیدو ساکی که خود معمار برجسته ای در توکیو بوده است از طراحی خانه برای خود و خویشانش سرباز زد وی دلیل این تصمیم خود را چنین توصیف نموده است: اگر خود به طراحی خانه ای برای خود و خویشاوندانم می پرداختم این امر ممکن بود باعث شود که آنها صریح و بی پرده تمایلاتشان را بروز ندهند اما زمانی که خود در رأس گروه کارفرما قرار دارم تمام سعی خود را در بازتاب دادن تمایلات یک یک افراد خانواده به معمار بنا خواهم کرد .

 

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی

۵ بازديد

خانه ویلایی بتنی کیدوساکی

 

معمار : Tadao Ando

موقعیت بنا: Tokyo-Japan

 

استفاده از فرم و مصالح مدرن در عین توجه به خصوصیات و اصول معماری سنتی ژاپنی موجب شده است تا خانه کیدو ساکی یکی از شاخص ترین خانه های مسکونی توکیو گردد. این بنا توسط «تادائو آندو» معروف ترین معمار بین المللی ژاپنی برای سه خانواده طراحی شده است و در آن یک زوج جوان به همراه والدین خود به طور مستقل زندگی میکنند.

 مالک و کارفرمای این خانه هیروتاکا کیدو ساکی که خود معمار برجسته ای در توکیو بوده است از طراحی خانه برای خود و خویشانش سرباز زد وی دلیل این تصمیم خود را چنین توصیف نموده است: اگر خود به طراحی خانه ای برای خود و خویشاوندانم می پرداختم این امر ممکن بود باعث شود که آنها صریح و بی پرده تمایلاتشان را بروز ندهند اما زمانی که خود در رأس گروه کارفرما قرار دارم تمام سعی خود را در بازتاب دادن تمایلات یک یک افراد خانواده به معمار بنا خواهم کرد .

از آن جا که در این بنا سه خانواده با نیازهایی متفاوت در کنار هم زندگی میکنند مهمترین مساله در طراحی آن ایجاد حریم خصوصی برای هر یک از خانواده ها بوده است. پاسخ آندو به این  مساله استفاده از حیاط های خلوت و کوچک در اطراف مکعب اصلی بناست که از آنها میتوان به عنوان عناصری تفکیک کننده استفاده نمود.

باغ

۴ بازديد
تحقیقات انجام یافته در مورد باغهای تاریخی به طور عمده شامل نحوه شکل گیری، نوع عناصر به کار‌ رفته و نحوه چیدمان و ساختار فضایی آنها است در حالیکه، این مقاله قصد دارد تا علاوه بر موارد فوق به تأثیرگذاری عناصر و اجزاء و کالبد بر کاربر نیز بپردازد ساخت مایه های دست بشر به منظور برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی وی بوده و طراح و سازنده با اشراف براین موضوع دست به خلق فضایی میزده تا بتواند نیازهای فطری انسان، به مانند دستیابی به آرامش، را برآورده سازد. در این میان، باغسازی شرقی باغ را فضایی مقدس میداند و نه صرفاً زیبا و در این رهگذار به مفاهیم بینشی در طراحی خود توجه میکند. این مقاله بر آن است تا دو نمونه از باغهای ایرانی و ژاپنی، با سابقه ای کهن و تکامل یافته طی قرون متمادی را به گونهای تطبیقی همراه با نتیجه گیری منطقی به مقایسه بنشیند و با بیان اشتراکات و افتراقات آنها، شیوههای متفاوت طراحی جهت خلق مفهوم واحد را در انطباق با شرایط محیطی و فرهنگی متنوع به مکاشفه بپردازد. نتایج حاکی از آن است که مؤثرترین راه حصول آرامش در فضا از ترجمان کالبدی اعتقادات مذهبی مردمان حاصل شده اگرچه در فرهنگها و اقلیمهای گوناگون به گونهای متفاوت نمود یافته است