آرشیو بهمن ماه 1401

تولید محتوا معماری

معمار کیست

۴ بازديد
ساختمان ها بخش اساسی از تجربه بشر هستند. ما زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم، خرید می‌کنیم، یاد می‌گیریم، عبادت می‌کنیم، به دنبال مراقبت هستیم و اوقات فراغت خود را در داخل این ساختارها می‌گذرانیم - و آنها را بر اساس میزان تأثیرگذاری آنها در خدمت اهداف خاص خود ارزیابی می‌کنیم. در هر مورد، طراحی ساختمان های مدرن کار صنعتگران ضروری است: معماران.

معماری چیست

۴ بازديد
معماری، هنر و تکنیک طراحی و ساخت، که از مهارت های مرتبط با ساخت متمایز می شود. عمل معماری برای برآوردن الزامات عملی و بیانی به کار گرفته می شود و در نتیجه هم در خدمت اهداف مفید و هم زیبایی شناختی است. اگرچه ممکن است این دو انتها از هم متمایز شوند، اما نمی توان آنها را از هم جدا کرد و وزن نسبی داده شده به هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. از آنجایی که هر جامعه ـ ساکن یا عشایری ـ رابطه فضایی با جهان طبیعی و سایر جوامع دارد، ساختارهایی که تولید می کنند، چیزهای زیادی را در مورد محیط (از جمله آب و هوا و آب و هوا)، تاریخ، مراسم، و حساسیت هنری و همچنین جنبه های بسیاری آشکار می کند. از زندگی روزمره

خانه ویلایی شرودر

۴ بازديد

خانه ویلایی شرودر
samo

شهرت و سابقه هنری گریت ریتولد به عنوان یکی از هنرمندان آوانگارد قرن بیستم از یکسو و نوآوری او در خلق کمپوزیسیونی از رنگ ها و سطوح خالص در نما,طراحی پلانی انعطاف پذیر و جزییات دکوراسیون داخلی از سوی دیگر,موجب شده اند تا از «خانه ویلایی شرودر-ریتولد» بیشتر به عنوان اثر هنری یاد شود تا خانه, اثری که تمامی مورخان در کتب تاریخ هنر مدرن به آن اشاره داشته اند و امروزه نیز این خانه کوچک رنگی و شفاف در قالب جعبه ایی از صفحه و خط همانند اسباب بازی کودکان مخاطبینش را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد.

ریتولد عضو گروه «دواستیل» - نقاشان پیشگام و طراحانی که پس از جنگ جهانی اول در هلند فعالیت می کردند, بود.در این گروه اعضای برجسته ایی چون «پیت موندریان» و «دوسبرگ» نیز فعالیت داشتند که از این میان تاثیر تئوری های موندریان بر آثار اولیه ریتولد کاملا مشهود است. ریتولد با روحیه ایی واقع گرایانه به طور کامل با تئوری های این گروه موافق نبود و در واقع به ساخت ماکت و مدل بیش از طراحی دو بعدی اعتقاد داشت . وی که در اصل طراح مبلمان بود تعداد اندکی مغازه و فضا های داخلی خانه های آپارتمانی نیزطراحی کرده بود, «خانه ویلایی شرودر » را می توان اولین ساختمان کامل او و به منزله ورود او به عرصه معماری برشمرد. این خانه آن طور که از یادداشت های منتقدان می توان یافت روش جدیدی از زندگی را عرضه کرده ,ساختار های زندگی سنتی گذشته را مردود و خانه را به مثابه مکانی جهت شکل گرفتن برخورد های خانوادگی -اجتماعی معرفی می کند.این ویژگی خواسته کارفرمای پروژه خانم «تروس شرودر» بود که پس از مرگ همسرش در پی از سر گرفتن زندگی ایی تازه ایی با فرزندانش در خانه ایی مدرن بود.او ریتولد را اولین بار ضمن تحویل گرفتن یه صندلی راحتی که به وی سفارش داده بود ملاقات کرد و این ملاقات آغاز رابطه ایی بود که تا مرگ آن دو به طول انجامید. این بنا در واقع ثمره هکاری تنگاتنگ تروس شرودر و گریت ریتولد که از انتخاب سایت آغاز شد,آن دو به طور جداگانه به جست و جوی زمین مناسب برای پروژه پرداختند اما در نهایت شگفتی از میان تعداد زیادی زمین هر دو یک سایت را برگزیدند . سایت زمین کوچکی بود که در نبش یک تقاطع و در انتهای ردیفی از خانه های مسکونی آجری سه طبقه قرار داشت.

خانه ویلایی توگندهات

۴ بازديد

خانه ویلایی توگندهات

نام معمار: Ludwig Mies van der Rohe

موقعیت بنا: Brno-Czech Republic

در اواخر دهه سی میلادی , «میس وندر روهه» در اروپا در اوج دوران فعالیت حرفه ای خود بود.او به تازگی طراحی مجتمع مسکونی در کوی معروف «وایسنهوف» در اشتوتگارت را به پایان برده و مشغول کار بر روی پاویون مشهور آلمان جهت نمایشگاه بین المللی در بارسلونا بود.در سال 1927 « فریتیز تاگندات»,برای طراحی ویلای شخصی خود و همسرش در جمهوری چک به میس وندر روهه مراجعه نمود.سایت مورد نظر در کنار تپه ای با شیب ملایم و چشم اندازی فوق العاده بر فراز شهر قرار داشت.

میس وندر روهه در مورد پیدا کردن نیروی کار مناسب در آن منطقه که بتوانند خواسته های وی را برآورده سازند بسیار موردد بود ولی پس از سفر و بازدید از سایت نه تنها نگرانی اش مرتفع گردید بلکه موقعیت سایت به نظرش مناسب آمد. بدین ترتیب در دسامبر 1927 طراحی بنا آغاز  و در پایان سال 1930 عملیات اجرای ساختمان به اتمام رسیده و خانه به کارفرما تحویل داده شد. خانه بر روی شیب تپه ساخته شده است و از دسترسی سواره در تراز بالای تپه تنها بخشی از بنا قابل مشاهده است.

ساختمان به دو حجم تقسیم می شود, یکی از آن ها شامل فضای خدماتی و گاراژ است, دیگری درب جلویی و ترازی که اتاق های خواب در آن قرار دارند را شامل می شود و در بین این دو قسمت فضای بازی طراحی شده است که به شهر دید دارد. پانل شیشه ای نیمه استوانه ای شکل که از جمله شاخصه های این بنا محسوب می شود در بیرون بنا ورودی را تعریف می کند و در داخل به واسطه شفافیتش راهرو و هال ورودی را روشن می سازد. انتهای راهرو و نحوه ی جانمایی اتاق ها از الگوی سنتی واضحی پیروی می کند که در آن اتاق ها رو به جنوب جانمایی شده و به تراسی رو به باغ دسترسی دارند. در پایین ترین سطح خانه  فضایی به وسعت 700 متر مربع با ابعاد 15 در 24 طراحی شده است. مکان یابی و ابعاد پنجره ها به نحوی است که هیچ انقطاعی میان فضای درون و بیرون محسوس نبوده و بدین ترتیب حداکثر استفاده از دید و منظر پیرامون سایت ممکن گردیده است.

خانه ویلایی سلامت لاول

۴ بازديد

 خانه ویلایی سلامت لاول

زندگی سالم و ارتباط تنگاتنگ سلامتی با شرایط محیط های مصنوع از جمله مسائلی بود که در معماری دهه 20 میلادی بسیار مورد توجه قرار گرفت و پیرو آن از ساختمان ها,خصوصا خانه های مسکونی به مثابه فضایی آرام,پر نور و سرشار از هوای تازه یاد شدکه بیش از هر چیز می بایست ضامن سلامت ساکنین باشد.

دکتر « فلیپ لاول» و همسرش مشتاق و پیشرو در طریقه زندگی سالم بودند. وی مقالات زیادی در این زمینه منتشر کرده و به سهم و نقش معماری در پیشبرد اهدافش اعتقاد داشت. دکتر لاول در سال 1927 از «ریچارد نیوترا» که در آن زمان به عنوان طراح و ناظر در نیویورک و شیکاگو مشغول به کار بوده و از جمله معمارانیست که خانه و ویلا های اشرافی آمریکایی بسیاری در طول فعالیت حرفه ای خود طراحی نموده است,دعوت کرد تا خانه ایی جهت اقامت وی با خانواده اش با معیار ها و توقعاتی که در ذهن داشت بسازد.

گفتنی است که دکتر لاول پیش از آن نیز از «پل رودلف»,معمار برجسته آن زمان برای ساخت ویلای ساحلی خود دعوت کرده بود که ساخت آن از سال 1922 تا 1926 به طول انجامید.

نتیجه مذاکرات دکتر لاول و ریچارد نیوترا طراحی ساختمانی بود که برای همیشه در تاریخ معماری مدرن ثبت گردید و سالانه هزاران نفر از آن دیدن می کنند.

سایت پروژه زمینی سرسبز و شیب دار واقع در یکی از تپه های حومه شهر لس آنجلس است که معمار هوشمندانه از شیب آن در طراحی خود بهره جسته است,به نحوی که بنا در سمت ورودی آن یک طبقه به نظر می رسد در حالی که سایر طبقات به نرمی در توپوگرافی سایت قرار گرفته اند.
 samo

پیش درآمدی بر هزاره سوم از زبان دکتر داراب دیبا

۴ بازديد

 

گوئی بدون درون گرائی گسترده و فضائی که در آن پرتوهای ضعیف تجلیات خود را در موضوع توصیف ناپذیر جستجو می کنند، ابدا هنر واقعی وجود ندارد.
سعی دارم جنبه های پنهان بخشها و عناصر مخفی تأثیرها و احساسات را توضیح دهیم. تصویر را در برخورد روشها و تجربه های گوناگونی که بوسیله متدها و یا ادراکات مقرر با یکدیگر تماس ایجاد می کنند مطرح نمائیم. تماسی برقرار می کنیم از چهره رها می گردد تا غالباً در تجرد کامل فرو رود.
از تاریخ نقاشی تا تصویر بالقوه، فضای متوالی و پی درپی زمان بخودی خود و با توسعه ای غالباً نامحدود سنجیده می شود که در آن لحظه، پیشگان آفرینش پنهانی باقی می ماند
در حال حاضر و از ورای خورشید بالقوه، کامپیوتر به بیشتر از یک وسیله تبدیل می گردد. زیرا بطور جداگانه بسرعت در پیدایش و خلق اثر همکاری می کند. این دنیای فن آوری غنی که در آن تصاویر با یک سرعت قابل ملاحظه دنبال یکدیگر می آیند فقط چند لحظه در برابر چشم آگاه قرار می گیرد، در حالیکه روی شکل ها و رنگهای خاصی واقع می شود که محل های عادی، ترکیب آنها را بوجود می آورند. یک تکامل مناظری که با ریتم.
تناسب ها و اندازه های دائماً متنوع سنجیده می شود. این یک تولد است که بدلیل تغییر ژنتیکی خود تنوع و تفاوت تجلیات قبل از موقع عینی را که باید کشف گردند، دربر می گیرد .
پس چرا باید در اثر عطاءا... امیدوار معمار ، موسیقیدان ، نقاش و عکاس ، هنر قابل درک را جستجو نمود . زیرا همکار بالقوه وی یک حضور همه جانبه را به او القاء می کند که از کارهای حافظه فراتر می رود 
پیشرفت وسائل و ابزار فنی انتشار تصاویر درک ما و روابطی را که با آنها داریم تغییر داده است.
کثرت وسائل و ابزار فنی انتشار تصاویر – درک ما و روابطی را که با آنها داریم تغییر داده است. کثرت تصاویر فوری مورد استفاده بخشها و سکانس ها را با زمانی تنظیم می کند که واقعی می نامیم. مشاهده و مطالعه تصویر یم فوریت سریع را جدا و مشخص می کند ، و ابداً نمی تواند بعنوان غایت و نهایت فی نفسه مشخص شود توصیف گردد.
در این دنیائی که مسلماً یک واقعیت در آن مستقر است، وسیله و ابزار نهائی که قادر است اندیشه و درک متجانس بیشتر کابردی خیلی کامل تر را آزاد سازد به چه چیز تبدیل می گردد. واقعیت یک منظره که بدلیل ابهام و تجرد موضوعش یک اندیشه واقعی را القاء می کند که درک یک تجانس خیلی پیچیده را افزایش می دهد در کجا قرار می گیرد.
آیا هنوز می توان از نهاد (سمبل) و از رمز و نشانه ، استفاده سخن گفت زیرا محتوی نقاشی به جوهر و ذات ناپایدار خیلی پیوسته است . آیا باز هم می توان تفکر خلقت را ترسیم کرد و در داخل کادر قرار داد در عین حال که برداشت وتصویر مقدس دنیا و حقیقت هایش را منتقل نمود.
واقعیت ، مشف یا بازی ، یک لذت عینی مبهم پدیدار می شود که ما را وادار می کند به تصاویر فراموش شده اوراء ناشناخته نزدیک شویم.
فن آوری های نوین ارتباطات یک روند نزدیکی کاملاً جدید را تغییر داده و مجدداً ترکیب کرده اند. بدین ترتیب تجزیه و تحلیل تحریکات و مقاومت هائی که این سکوها و محوطه های عدد بعنوان آفرینش و مشکلات ساده قطعی ارائه می دهند فقط می تواند کاهش دهنده فویت های پویای نمایان و آشکار باشد ، تصویر گسترده می شود و در برابر نگاه قرار می گیرد و سپس مانند رویائی که کاملاً مشاهده نشده است می گریزد. این فضای دیگر که مخفی ، فوق طبیعت و اسرارآمیز است آشکار و پنهان می شود گوئی می خواهد فاصله موجود بین واقعیت و تجلی آن عکسها و تصاویر بالقوه یاری دهنده را مشخص کند.
در این فضای زمان (ریاضی) درک درون گرا و شاید قراردادی و اختیاری و بوسیله تجربیات ناممشخصی که با مقررات و قوانین شرعی زیبائی کلاسیک و متعارفی بازی می کند و برون گرا می گردد . زیبائی به قضا و قدر لحظه تبدیل می گردد زیرا زندگیش در مراحل ناپیوستگی نابود کننده جریان دارد.
منظره ها و دلایل به تضاد یک چارچوب احیای غیر رسمی تبدیل می گردند که در سایه گسترده بالقوه ابزارهای آزادسازی ضربان مجازی وسیع و توسعه یافته تبدیل می شود.
دنیای واقعی طبیعت و روح را پشت این تجریدات و ابهامات درونی و فرار پنهان شده اند، باز می یابد که نمادین بودن هیچ ادعایی گسترده و وسعت یک لحظه حاضر را منعکس می کند.
یک تجلی فوری پدیدار می گردد که از ارادع خلاقیت هنری فراتر می رود تا از کوره راههائی که یک زیباشناسی شناخته شده از نظر تاریخی درمی نوردد ، خارج شود . موجی از تصاویر و جنبه های کلی پرتحرک که بسرعت صدا بهم می خورند و می تواند رویا و خیالی بودن یک برداشت نامشخص فی البداهه ایجاد کند. نتیجه را آشکار می نماید. حقیقت نمائی جنبه غیر مقرون به حقیقت را توصیف می کند. در این مورد که واقعیت تصور موهوم و جذابیتی را که از همدستی خالق با تماشگر دوردست خود برمی خیزد با همدیگر مخلوط می کند.
افق دیگر ، رنگهای فرار و گریزان، خطوطی که بسوی یک بی مکانی تصوری، درک اختیاری تمایل دارند تا در نقطه های فرار غیر تصور تجلی کنند و یک بعد نوین فضای نقاشی بالقوه را بسازند. آمیزش مبهم تصاویر بوسیله پایه هائی که جنبه رفتار سرسام آور قرنی را آشکار می کنند که بگونه ای قاطع تصاویر حجاری های زیاد و فراوان با شیوه نقاشی را تهیه می کنند، پدیده ای که با روی هم قرار دادن بخشهای مخصوص نمایش هنری گاهی به اوج می رسد
هنر با شادی با وسایل ارتباط جمعی تازه در اقدامی بازی می کند که عکس نقاشی، چسبانیدن و رنگ چارچوب های بدون اقتران با زمانهای متفاوت برخوردار از هماهنگی رسا را بوجود می آورند . در عصر معاصر بودن، بی زمان بودن و فوق واقعی آمیزش مرحله های موقتی وارد می شویم که با ادارکات و برداشت های تالمی و تفکری معنویت یک هنر در حال توسعه را به می رسانند بی آنکه بخواهند هرگز خود را تحمیل کنند. و در واقع عطاءا.. امیدوار با همه اینها بازی می کند . فرهنگ ادبی و استعداد هنری وی او را از زندانهای تصوری آزاد می کنند که در آنها مواهب الهی فقط از ورای نرده های بسته مناظر خالی خود را نشان می دهند. ابهام و تجرد آینده، تجربه جاری معنویت حرکات تند هماهنگی بالقوه گوئی باز هم علیرغم خود همراهان یک سفر مقدس که هنوز آغاز نگردیده، باقی می مانیم   
https://samostudio.ir

معماری مصالح و انرژی

۴ بازديد

در کاربرد مصالح، همیشه باید کشوری را که در آن معمار به تجربه می پردازد، فناوری ساختمانی آن کشور و معیارهایی را که مردم آنجا به کار می بندند، در نظر داشت. این واقعیت که معماران در کشورهای جهان سوم یا در کشورهای کمتر توسعه یافته به مصالح بسیار معدودی دسترسی دارند، تفاوت های زیاد میان این دو دسته را مبرهن می سازد. با چنین نگرشی تنها در صورتی می توان از معماری در مقیاسی جهانی سخن به میان آورد که تمام گونه ها، اجزاء و تعداد و شیوه های کاربرد مصالح مدنظر قرار گیرند. بنابراین شاید در تصمیم گیری درباره قیاس، تمایز و استنتاج های عمومی در مورد معماری های مختلف ـ ورای کیفیت های عام فضایی و موضوعات کلی سازه و ریتم فناوری ساختمان و مصالح عاملی اساسی به حساب می آیند.
هر ماده دربردارنده توان بالقوه ساختاری خاص خود است و از نظر فرم پذیری خواص ویژه‌ای دارد. این بدان معنی است که هر ماده‌ای فرم خاص خود را می‌طلبد و برخی فرم های حجمی و فضایی خاص را مطرح می سازد و بدین ترتیب صورت فضای معماری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بطور کلی انواع مختلف مواد و مصالح مورد استفاده در معماری را از نظر مقیاس و نحوه کاربرد در ساختمان، می توان به دو دسته تقسیم نمود:
1. مصالح مورد استفاده در مقیاس کلان (بزرگ) معماری که ممکن است بر نظام سازه ای و سامان دهی عملکردی بنا تأثیرگذار باشند.
2. مصالح مورد استفاده در مقیاس خرد (کوچک) معماری که ممکن است بر جزئیات معماری و بافت های داخلی و خارجی تأثیر بگذارند. این دو دسته که به ترتیب ابعاد ساختاری و زیبایی شناختی کاربرد مصالح در معماری را تشکیل می دهند، پیامدهایی را برای موضوعات عام معماری به دنبال دارند: مصالح دسته اول در شخصیت عمومی ساختمان تأثیر می گذارند و سازمان دهی سازه ای، تناسبات، کیفیت موزون ساختمان (فضاهای پر در برابر خالی) و نیز وزن ساختمان را تحت تأثیر قرار می دهند، در حالی که مصالح دسته دوم از نظر نوع و میزان کاربرد، تأثیری فوق العاده بر هزینه کلی ساختمان دارند و از این رو شاید از شاخصه های بی نظیر معماری کم هزینه یا بالعکس پرهزینه به شمار آیند عموماً در انتخاب دسته اول مصالح مشکلی پیش نمی آید. برخورداری از تجربه پایه ای و تجربه کار در زمینه ای مشخص و نیز پژوهش بنیادی درباره گونه های مشخص ساختمانی می تواند زمینه هایی را برای انتخاب بهینه مصالح فراهم کند. البته در این مورد مشاوران سازه ای نیز می توانند کمک شایان توجهی برای معمار باشند. اما در مقابل، کاربرد مصالح در مقیاس خرد، مشکلات متعددی را در مورد انتخاب بوجود می آورد، زیرا این نوع مصالح بر بافت عمومی ساختمان و لطایف بصری آن ـ چه در خارج و چه در داخل بنا ـ تأثیر می گذارند. همچنین کیفیت مصالح مورد استفاده در مقیاس خرد، سازگاری میان آنها و نیز سازگاری با مصالح سخت تر بکاررفته در سازه بنا، بر کیفیت بصری ساختمان در طول زمان، در قالب فرسایش و مقابله با وضعیت های جوی نیز تأثیر خواهد گذاشت. این موضوع به کاهش هزینه¬های انرژی در درازمدت کمک می کند و یا برعکس باعث افزایش آن می شود. بدین ترتیب معمار بایستی در انتخاب مصالحی که در یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، خصوصاً مصالح مورد استفاده در مقیاس خرد معماری، توجه و دقت فراوانی از خود نشان دهد تا بتواند به نتایجی مقبول در عرصه معماری، از جنبه های مختلف زیبایی شناختی و کاربردی، دست یابد.
بخش ساختمان با مصرف یک سوم انرژی مصرفی کشور نه تنها ازش ریالی زیادی را به خود اختصاص داده بلکه موجبات آلایندگی فراوانی را نیز فراهم می آورد. لذا در دهه های اخیر درر مورد کاهش مصرف انرژی در ساختمان فعالیتهای زیادی انجام شده که بیشتر آنها در مورد پنجره ها ، عایق های حرارتی و همچنین طراحی ساختمان ها بر اساس کمترین پرت حرارتی ممکن است . تهیه و تولید و عرضه انواع پنجره ها و شیشه های جدید که مانع تبادل حرارت بین داخل و خارج ساختمان گردیده و همچنین امکان بهره گیری از نور طبیعی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی الکتریسیته را فراهم می آورد و استفاده از عایق های حرارتی در پوسته ساختمان نیز از دیگر راهکارها در این زمینه به حساب می آیند

https://samostudio.ir

معماری ،تکنولوژی و طبیعت

۵ بازديد

 

معماری فضای نمایشگاهی مرکز پمپیدو که توسط رنزو پیانو و ریچارد راجرز صورت گرفته به عنوان یکی از بحث برانگیز ترین و پر سر و صدا ترین بناهای قرن بیستم مطرح شده است . معماران جوان طراح مرکز پمپیدو در یک حرکت کاملا رادیکال و غیر مترقبه از اسلاف خویش فاصله گرفتند . قبلا جوزف پاکستون در طراحی کریستال پالاس ، پیر کویئچی نروی در نمایشگاه تورین و در طراحی آشیانه هواپیما دوتر و کانتامتین در طراحی سالن ماشین آلات در نمایشگاه بین المللی پاریس شیفتگی بی حد و حصر خور را به صنعت تکنولوزی و وامداری طراحی خود را به فناوری پیشرفته روزگار خود نشان داده بودند . اما پیانو و راجرز در این راه گام بلندتری برداشتند . دیگر تکنولوژی رایج جذابیتی نداشت و چیزی پیشرفته تر از آن می بایست اقتدار انسان قرن بیستم بر طبیعت را به نمایش می گذاشت . در نتیجه با سبک طراحی این دو معمار که بعدها High-Tech معروف شد این دو با جهشی باورنکردنی ، از همتایان خود در آن سالها فاصله گرفتند . پاریس همواره یکی از پیشتازان نهضت های هنری – فلسفی ، سیاسی بود و با برنده شدن دو معمار جوان در مسابقه بین المللی مرکز پمپیدو و حمایت از ایده های ناب و خلاقانه ، زمینه خلق ایده های راجرز و پیانو را فراهم کرد . سؤال اصلی این بود که یک مجموعه که بیشتر یادآور یک پالایشگاه عظیم است ( Steels.1997 ) و ضرورتا از پیچیده ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی در هر دوره برخوردار است و با اندام هیولایی ، زمخت و صنعتی خود تداعی کننده شکل یک ساختمان باشد ، چگونه می تواند با یکی از ظریف ترین و احساسی ترین نیازهای انسان یعنی هنر ، رابطه ای برقرار کند ؟

در مرکز پمپیدو انسان صنعتی در فضایی بین خط تولید و رنگهای انتزاعی در کشاکش است . در دل یک ماشین تمام عیار حرکت می کند و با مجموعه ای عظیم و کثیری از کانال تهویه ، لوله های تاسیساتی ، خرپاهای فلزی ، کابلهای الکتریکی ، پانل های آلومینیومی و استیل و دالانهایی که یادآور سفینه های فضایی هستند از سویی به سوی دیگر می رود . طراحی این مرکز به نوعی پاسخ به دعوت و توصیه برای ایجاد نمایشگاه با سازه های فلزی و اتصالات جوشی بود که در سال 1934 توسط لوکوربوزیه اعلام شده بود . به اعتقاد جنکز ، در مرکز پمپیدو تقریبا همه جنبه های مدرنیسم به نهایت اقرار خلق شدند و رنگ های قرمز و آبی پرچم فرانسه پوسته این بنا که شبیه یک آشیانه هواپیما بود را نقاشی کردند ( 1986 و Jenks ) . این بنای نمایشگاهی هم اگر چه مانند برج ایفل در ابتدا به نظر مردم پاریس خوشایند نبود و محل مناقشات و مباحث جنجالی در مورد معماری و هنر بود اما همانند برج ایفل ، با شباهت عجیبی توانست سرپا بماند و امروزه به دومین نماد شهری پاریس تبدیل شده است . به نظر می رسد وجه تشابه این هر دو در بر انگیختن حس غرور و سربلندی انسان در برابر طبیعت و مانیفستی برای اعلام عدم وابستگی انسان صنعتی بر طبیعت و خودمفایی او از طریق بسط و نشر دانش علمی و اکتشاف و اختراعات وعده داده شده در آرمانشهر فرانسیس بیکن ، قابل جستجو باشد

چالش ها و چرخشهای تکنولوژی در گفتگو با طبیعت
در سال 1972 درست هنگامی که پیانو و راجرز سرمست تجربه خلاقانه خود در ایجاد در ایجاد سبک معماری High-Tech بودند و آخرین واژه های گفت و گو ؛ زبان طبیعت را پاک می کردند و به جای سنگ و آجر و چوب و فلز و شیشه و گل و درخت و چشمه ، از واژگان جدیدی نظیر فن و کانال و عایق و لوله و فلنج و پانل و کویل و ساپورت و خرپا و ابزار دقیق و ... بهره می گرفتند تا منظومه های جدیدی از معماری صنعتی ناب بسرایند ، با کمینستر فولر ، معمار ، فیلسوف و دانشمند آمریکایی از زاویه دیگری ، تکنولوژی را مورد تفسیر قرار داده . و در جستجوی کشف راز و رمز طبیعت و منظومه کیهانی برای برقراری و ارتباط نزدیک تر با طبیعت ، دورانی پرتلاش را می گذراند . فولر قبلا از پیشرفت های تکنولوژیک و دستاوردهای آن برای ارتقای زندگی بشر استفاده کرده و با آن آشنا بود . اما همواره از خطر گسستگی رابطه انسان با طبیعت در اثر نشناختن ظرفیتهای آن و بهره کشی و استثمار صنعت از طبیعت انتقاد کرده بود . به اعتقاد فولر تکنولوژی مقدار دانشی است که انسان از مجموع تجربیات خود اندوخته و با توجه به اصول گرداننده جهان ، مایه ارتباط او با دیگران می شود ( نخستین کنگره بین المللی معماری ایران ، 1349 ) . در نتیجه اگر معنای تکنولوژی به درستی درک و فهم شود و انسان نسبت به آن شناخت واقعی پیدا کند ، می تواند دنیای پیرامون خود را مسئولانه و با تعهد اخلاقی بیشتری مورد تعامل قرار دهد . فولر تعریف ادینگتون از علم را می پسندید « علم کوشش صادقانه در منظم کردن حقایق تجربه هاست . » مشکل بشر در عدم شناخت و درک درست از طبیعت و قوانین حاکم بر آن است که این کوشش صادقانه علم را در تنظیم حقایق به درستی مورد استفاده قرار نمی دهد و با برداشت و تغییر یک جانبه و کوته نگری اش ، علم و تکنولوژی را مورد سوء استفاده قرار می دهد.
 


نگرش فولر در آن سالها حاکی از نگاه کلان به مجموعه نظام های جهان و سپس درک روابط بین آنها بود ، به اعتقاد وی « حرکات و ارتباط سیستمها به طور کلی و بدون پیش بینی و در نظر گرفتن کار هر یک از اجزای این سیستم ها به طور جداگانه » در غالب یک مفهوم کلان به نام « سینرژی » یا همبستگی حرکات و نظام پیچیدگی ها تعریف می شود . این واژه سینرژی همیشه با واژه انرژی همراه است : انرژی – سینرژی . رابطه انرژی با سینرژی همانگونه است که رابطه تجزیه با ترکیب . منتها اشکال در اینجا است که توده مردم جهان در مورد سینرژی چیزی نمی دانند و یا احساس نیاز نمی کنند زیرا به آنها یاد داده شده « که آنچه باید بدانید درباره اجزاء است به همن دلیل جامعه ای داریم که به داشتن متخصص ها ( در اجزاء ) راضی است . وقتی کسی چیزی از این اجزاء می داند می تواند یک یک آنها را به هم بیافزاید و دویی را به وجود بیاورد . ». « تقلیل گرایی » که در نتیجه تفکرات دکارت در همه جنبه های علوم ایجاد شده و تعمیم یافته بود وی را از درک تمام و کمال حقایق جهان و کلیت دربرگیرنده آنها عاجز می نمود مورد انتقاد شدید فولر بود .

بشر امروز با کشف بسیاری از اصول گرداننده جهان به درجه ای خودخواهی رسیده است که می اندیشد تمام جهان متکی به اوست و « تمام فن ورزانی که به طور آکادمیک آموزش یافته اند هنگام یادگیری قوانین ریاضی اصول حاکم بر جهان ، چنان به خود مشغول می شوند که می پندارند این بشر است که جهان را خلق و ایجاد می کند . » ( همان مأخذ صفحه 124 ) این شیفتگی ، غرور و خودکامگی از نظر فولر امری بسیار خطرناک است ، و وظیفه عالمان ، دانشمندان و فن ورزان این است که « تکنولوژی را از یک رویداد تأسف آور و تهدیدی برای بشریت » به یک ابزار و وسیله ای برای رسیدن به کمال یا زیبایی عظیمی که نتیجه وحدت بخشیدن به انسانیت در تمام جهان و آگاهی ادراک آمیز انسان درباره اصول حاکم بر عالم که همواره حاکم است ، تبدیل کنند . با چنین درک و تفسیری از تکنولوژی ، فولر سعی در به کار گیری نظامی در طراحی معماری داشت که رابطه انرژی – سینرژی در آن به درستی برقرار گردد . از موفقیت بشر تولید فولاد که قابلیت انبساطی و فشار پذیری اش نسبت به ماده مقاوم قبلی یعنی سنگ بسیار زیادتر بود استقبال می کرد و با این اندیشه که تمام تغییرات عمده ای که باعث شده است که دنیای ما خیلی کوچکتر به نظر آید ، نتیجه افزایش قدرت انبساطی است ، هدفش را در ایجاد فرم و فضایی که استفاده از ماده ساختمانی جدید را به حداقل برساند دنبال می کرد.


منبع :
معماری معاصر غرب/وحید قبادیان
از رومانتیک تا کیهانی/ میثم آهنگر
فصلنامه رایانه معماری و ساختمان شماره دوم و چهارم
سعید سنجری فرد

https://samostudio.ir

تاثیر رنگ بر دکوراسیون

۴ بازديد

 

آیا می توانید دنیای اطراف خود را بدون وجود هیچ گونه رنگی تصور کنید؟

هر رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. محققان تاکنون نتوانسته اند یک سیستم منسجم جهانی که قادر به دسته بندی کلیه واکنش های افراد نسبت به رنگ های مختلف باشد را پایه ریزی نمایند و معتقدند که عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. روانشناسی رنگ ها یک شاخه نظری نیست که تنها به بخش آکادمیک محدود شود، بلکه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می کند. روانشناسی رنگ ها در دنیای تجاری امروز حائز اهمیت است و می توان اظهار داشت که هر چیزی را که در اطراف خود می بینیم به گونه ای در ارتباط مستقیم با این علم است.
نگاهی به رنگ هایی که در زیر لیست کرده ایم بیندازید، چند ثانیه صبر کنید و با خود بیندیشید که هر کدام از آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند، بعد هم ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید واقعیت چیست. این امکان وجود دارد که با تغییر حالات درونی، ویژگی های فردی، و سایر فاکتورهای آماری برخی احساسات فردی دستخوش دگرگونی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر کسی در اعماق اقیانوس ها گیر افتاده باشد و تا مرز غرق شدن پیش رفته باشد، به احتمال زیاد آبی به عنوان رنگ آرامبخشی برای او به شمار نمی رود. از سوی دیگر یک دختر خانم 8 ساله از هر رنگی بجز صورتی ایراد می گیرد. حال اجازه دهید نگاهی به 8 رنگ اصلی مداد رنگی داشته باشیم.


قرمز
قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند و واکنش شدیدتری نسبت به آن نشان می دهند. احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود. قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد؛ و تنها هاله هایی از رنگ قرمز بر روی هر چیزی می تواند توجه بیننده را به آن جلب نماید. چه علامت خطر، چه روز ولنتاین، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را خود جلب کند و چشمانتان را خیره سازد.

نارنجی
نارنجی هم می تواند واکنش های جدی را برانگیزاند. افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند: یا عاشق آن می شوند یا از آن متنفر می شوند. نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباط است.

زرد
زرد رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی است. مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور را تجربه می کنند. برخی از ترکیبات و سایه های زرد می توانند فرد را از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت او را افزایش دهند، اما از طرفی برخی از ترکیب های زرد نیز وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی شوند.

سبز
سبز بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراد است. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کند. ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بی حالی و ناخوشی، را در فرد ایجاد کند. به طور کلی سبز معمولاً نماد مفاهیمی نظیر: صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصلخیزی است.

آبی
اکثریت قریب به اتفاق مردم موافقند که: "آبی بهترین رنگ" است. شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش  را ارتقا می بخشند. آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

بنفش
بنفش عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند  و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرای افراطی می سازد و از اینرو به سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می روند.

مشکی
مشکی یک رنگ کاملاً قدرتمند است و با خود سلطه طلبی و قدرتمندی ‌را به ذهن القا می کند. در برخی از فرهنگ ها این رنگ افراد را به یاد از دست دادن جان عزیزانشان می اندازد.

قهوه ای
قهوه ای احساس سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استحکام، استواری، و پایداری را ایجاد می کند. مردم اصولا به رنگ قهوه ای اطمینان دارند و به آن اعتماد می کنند.در زندگی روزمره با رنگ های بسیار زیاد دیگری نیز برخورد می کنیم و این موارد تنها چند نمونه از رنگ های اصلی تر بودند. رنگ ها را می توان نسبت به میزان اشباع شدگی (به این معنا که یک رنگ تا چه اندازه تیره –پر رنگ- و یا روشن-کمرنگ- هستند) و همینطور شفافیت (به این معنا که چه مقدار مات و براق هستند) نیز به گروه های دیگری تقسیم کرد.

منزل و رنگ

روانشناسی رنگ ها می تواند فاکتور مهمی هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریعتر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

ابتدا اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم. اصلاً مهم نیست که شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستید، اما به هیچ وجه برای رنگ کردن نمای خارجی خانه خود از آنها استفاده نکنید. در زمان فروش هم باید ببینید که خریدار از چه رنگی خوشش می آید. همچنین رنگ نمای خانه های اطراف نیز مهم هستند و رنگ خانه شما باید حتماً با آنها هماهنگی داشته باشد. خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد می تواند زیبایی کل خانه های محله را بگیرد. در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما می دهیم:

سفید       استخوانی        آبی       کرم      بژ       سبز       زرد

در انتخاب رنگ در و پنجره نیز باید دقت کنید. اگر آنقدر بودجه ندارید که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی از سایر بخش ها مهم تر است. رنگ آنرا از میان خانواده رنگ های گرم انتخاب کنید که هر کس وارد خانه می شود با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. مشاهده رنگ های مختلف در خانه و تاثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتماً به مبحث روانشناسی رنگ ها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند. در اینجا توضیح مختصری در مورد بهترین گزینه های رنگی اتاق های مختلف را در اختیارتان قرار می دهیم:

قرمز: مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد میکند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده می کنند. بنا براین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.

توجه: مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولاً واکنش ها منفی را در افراد ایجاد می کند، و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که می توانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید.

نارنجی: خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایجاد می کند. می توانید در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنید.

زرد: آفتابی و روشن و می تواند در اتاق های خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

آبی: رنگ آرامبخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

سبز: رنگ چند منظوره: هم می تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید می بینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنند . سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیب های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم هست.

بنفش: کسانی که طرفدار این رنگ هستند می توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنند. والدین می توانند فضای بازی بچه هایی که این رنگ را دوست دارند استفاده کنند.در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که سلیقه رنگی افراد متفاوت است و اطرافیانتان بسته به رنگ هایی که از شما می بینند برداشت خاصی می کنند. 60% از پذیرش و یا عدم پذیرش هر چیزی توسط یک انسان با توجه به رنگ ها انجام می پذیرد.

https://samostudio.ir

بلند مرتبه سازی

۳ بازديد

شناخت ویژگی های معماری برج با عمل کردهای خاص یا متنوع از مسائلی است که امروزه در عرصه دانش معماری از جایگاه خاصی برخوردار است کشور ما نیز مانند همه جای دنیا با انگیزه صرفه جویی در مصرف زمین گران قیمت مراکز شهرهای بزرگ به بلندمرتبه سازی روی آورده است .
اما آنچه که در این امر مشهود است عدم وجود شرایط و نظامات لازم برای ایجاد نوعی بلند مرتبه سازی همگون با شرایط زمان در کشورمان می باشد ساختمان بلند مرتبه بیش از هر چیز با مشخصه تکنولوژی برتر شناخته می شود منظور از این نوع تکنولوژی برتر مصالح و لوازم و تجهیزات اجرایی خاص است که جدای از شکل گیری برجها نمی باشد کار این تکنولوژی فقط در مرحله ساخت تمام نمی شود بلکه در مراحل بهره برداری و نگهداری هم ادامه دارد .
این تکنولوژی را نمیتوان با ترکیب ساده تکنولوژی و فن آوری های متعارف و آموزشی آکادمیک بدست آورد بلکه باید در طی مراحل عملی اجرای آن نیز به کسب تجربه و درک عملی این فن آوری ها نیز پرداخت مسائل مربوط به تغییر ماهیت الگوهای متعارف معماری ، سازه ، تاسیسات مکانیکی برقی و اثرپذیری بناهای مجاور این بلند مرتبه ها از عواملی است که ماهیت الگوی خاص و پیچیده و در عین حال تازه ای را به شکل گیری و کیفیت ساخت و ساز این بناها می دهد . بررسی نمونه های مشابه در بلند مرتبه سازی و مسائل اولویت های اصلی در شکل گیری این بناها و معضلات و پاین تغییر و تحولات در معماری آمریکا (1900_1990) به صورت ایجاد سبک جدیدی از بلند مرتبه سازی در مرکز سنتی شیکاگو بروز کرد . مسائل و معضلات ناشی از رشد بی رویه جمعیت پس از جنگ جهانی دوم باعث شد تادست اندرکاران و طراحان برای تطابق بهینه فضای موجود با شمار روز افزون جمعیت جهان به برج سازی روی آوردند .
توجه به پس آمدهای این نوع برج سازی ذر عرصه شهر سازی و نیاز به تخصص های لازم سبب شد که برج سازی بعنوان یکی از مقولات مهم و فابل توجه در عرص مهندسی و معماری تشکیل کنفرانس ساختمانهای بلند در هنگ کنگ به سال 1990 و ارائه مقالاتی در مورد معماری بلند مرتبه سازی در زمینه های مختلف بیان گر اهمیت برج سازی در جهان امروز می باشد مقالاتی که در زمینه های مختلفی همجون سیستمها و مفهوم ها ، سازه های ساختمانهای بلند مرتبه ، ساختمانهای اداری بلند مرتبه ، نوع آوری در عرصه طراحی ساختمانهای بلند ، سیستمهای مدولار ، ادغان بررسی های زیبایی شناختی و خرم سازی در طراحی ساختمانهای بلند مفهوم جامعه شهری عمودی رفتار اجتماعی ساکنان ساختمانهای بلند ، صرفه جویی در هزینه های انرژی ایمن سازی در برابر آتش کنترل لرزه ای در زمینه باد و زلزله و … ارائه شد که همگی بیان گر استلزام تخصصهای متنوع در طراحی و اجرای برجها بود .
فن آ وری پیچیده و در عین حال پیشرفته که به ترکیب پیچیده ای از علوم مختلف نیاز مندند سبب ایجاد انواعی از برج سازی در دنیا شده که در آن تکنولوژی حرف اول را می زند کاربرد لوم و فنون جدیدی همچون سازه های سه بعدی مسائل زیست محیطی مواد و مصالح جدید و … به تدریج برج سازی را به صورت نمادی از این علوم در بطن جامعه مطرح می کند .شاید واژه علوم بیان گر بخشی از تخصص های لازم در ساختمان یک برج باشد و بخش دیگر را به فن وهنر معماری اطلاق کرد در عین حال نوع معماری این برجها نیز نیازمند اشنایی با س آمدهای غیر قابل فن آوری های پیشرفته و مدرن ( به روز ) می باشد .
شاید بتوان سبکی از معماری به نام هایتک High-Tech را برای ایجاد این نوع برجها مناسب شمرد معمارانی همچون رنزو پیانو و نورمن فاستر و سزار پلی از جمله معمارانی هستند که کارهای آنها در زمره این سبک واقع می گردد مخصوصا اینکه برج سازی را نیز در تجربه کاری آنان میتوان یافت میتوان با بررسی نحوه برخورد و نوع شکل گیری برج در فرآیند طراحی این معماران به ارائه راهکارهایی فن وری های جدید در بلند مرتبه سازی که معطوف آخرین دست آورد های تولیدی می باشد در شکل گیری این بناها نقش اساسی ایفا می کنند مواد ، مصالح و سازه های بکار رفته در این بناها همگام و همسو با پیشرفتهای فن آوری در عرصه علوم مختلف خود را جزء لاینفکی از بلند مرتبه ها نشان می دهند .
در پروژه اداری ـ مسکونی سیدنی پیانو برای بنا نمایی از جنس شیشه به صورت سطحی ممتد که جداره ای نسبتا نامرئی را ایجاد می کتد استفاده کرده است نماشرقی مجموعه با شبکه بندی زیبای شیشه آن بیانی هنرمندانه از برج در یک فضای شهری است که خود پیانو آنرا مجسمه متحرک توصیف می کند . شبکه بندی شیشه این بنا محصول همکاری گروه متخصص شیشه با گروههای سازه و طراح بنا بود هر کدام از شبکه های شیشه ای به صورت چسبان با گیره های مخصوصی که هر کدام به گیره های ردیف بالا و یا پائین نزدیک به سازه بناست ، حمایت می شوند در روی هر کدام از این شبکه ها دستگاههای حساسی قرار داده شده اند تا احیانا جابجایی و دررفتگی شیشه ها را در بنا اطلاع دهند تا نسبت به تعمیر و تعویض آن قسمت از بنا اقدام شود .
در برج بانک شانگهای اثر نورمن فاستر ، استفاده از شیشه به حدی وفور می یابد که از آن در کف برخی از طبقات هم استفاده می شود و این کف شیشه ای در کنار نمای شیشه ای بانک فضایی دل باز و شفاف ایجاد می کند و چشم اندازهای زیبا و متنوع از داخل و بیرون برج در تقاط مختلف آن ارائه می دهد نوعی از شیشه با مقاومت خاص و بالا مقاوم در برابر بادهای موسمی دریا که ساختمان دقیقا در جلوی آن قرار دارند .
سازه های بکار رفته در ساختمان این بلند مرتبه ها نیز قابل توجه می باشد اغلب این ساختمانها دارای ابداع و اختراعی از سازه های جدید و به روز می باشد در برج شانگهای خوشه های نزولی طبقات از یک جفت دکل فلزی آویزان می شوند خرپاها دو طبقه ای که گوشه های طبقات از آن آویزان می شود در 5 نقطه بالای ساختمان به این دکل ها متصل می شوند .ستونهایی که در دسته های 4 تایی سازمانهی شده اند به همراه این سازه پیشرفته فضای بسیار وسیعی را بدون ستون پوشش می دهند در برج ترن توکیو هم فاستر نیمی از طبقات اداری را از نیمه دیگر آویزان کرده است .
سازه کلی بنا ترکیبی از فولاد و بتن می باشد در برج اداری ـ مسکونی سیدنی استرالیا ممجموعه از قالب بتنی بیضی شکلی که هسته اصلی برج را تشکیل می دهد ساخته شده است این هسته با جایگیری کم خود در قسمت پائین در طبقات بالاتر به صورت کنسولی ادامه پیدا میکند .
دالهای بتنی پیش تنیده و تیرهای اصلی و بتنی عناصر سازه ای اصلی این هسته می باشند در اجرای این برج وجود تیرهای پیش تنیده در مجموعه و ساخت و ساز آنها قبل از اجرا و در حین عکلیات خاکبرداری سبب شد که این برج که به خاطر بازی های المپیک سیدنی به سال 2000 طراحی شده بود سر موعد و با اجرای دقیق به پایان برسد در این برج از دومین طبقه زیر زمین تا سه طبقه پائین تر بنا از سازه ای بتنی و پیش ساخته تشکیل شده بین طبقه دوم زیرزمین تا طبقه سوم بنا ، ستونهای فولادی همراه با بتن بکار رفتند از طبقه سوم به بالا سازه فولادی بنا کارانت فال بار دالهای بتنی طبقات را به سازه فولادی بر عهده دارد کنسول انجام شده در این برج نیز در نوع خود جالب می باشد طولی متغیراز 15 سانتیمتر در طیقه چهارم بنا تا طول 6 متر در آخرین طبقه ( طبقه 41 ) .
سازه های بکار رفته در برج بانک تجارت فرانکفورت نیز بیانگر فن آوری بالای این مجموعه می باشد هر شش طبقه در این برج وزن خود را به وسیله خرپاهای عظیم الجثه و پرندیل که دهانه 34 متر را بدون ستون پوشش داده اند و در کف باغها به کار گرفته شده اند به ستونهای مرکب از فولاد و بتن در گوشه های پلان مثلثی شکل ساختمان انتقال می دهند .سازه هایی که فاستر در این برج و برجهای دیگر خود بکار برده محصولی از همکاری مشترک او با گروه مهندس سازه با مدل سازی های سه بعدی و کامپیوتری میباشد که نهایتا منجر به احداث چنین بناهایی می شوند ..
قرار گیری ساختمانهای بلند مرتبه در درون بافت شهری نیز از مسائل ثانویه این ابنیه بود . مسائلی که قبل از احداث این بنا در داخل بافت شهری پیش بینی نشده بود بعدها خود را نشان داد ساختمانهای بلند مرتبه علاوه بر ایجاد نوعی وسیله جهت یابی شهری سبب ایجاد مسائل : جلوگیری از رسیدن نور طبیعی و هوا به زمینها و ساختمانهای مجاور ، سایه افکنی بر خیابان و ساختمان و تاسیسات مجاور ، محدو کردن میدان دید ساختمان های اطراف ، تاثیر آن در خط آسمان و منظر شهری و فضاهای عمومی علاوه بر موارد فوق نکته مهم دیگری نیز در این امر بود توسعه عمودی زیست شهری با افزایش تراکم نفر بر متر مربع در منطقه نیاز به توجه جدیدی به نحوه تخلیه و سبک سازی تراکم در حوزه نفوذ بلند مرتبه را خاطر نشان می کرد . نیاز به وجود سوپاپهای تخلیه ای که تراکم حاصل از بلند مرتبه سازی و تردد وسایل نقلیه به وجود می آورد از مسائل اصلی دیگری در این امر بود توجه به این نکته جالب خواهد بود که آسمان خراشهای نیویورک بالای محدوده متروی عظیم شهر قرار دارد که آنرا با درون و برون شهر مرتبط می کند .
قرار گیری برج اداری ـ مسکونی خیابان فیلیپ سیدنی در کنار یکی از خیابان اصلی شهر موید این امر می باشد از طرف دیگر قرار گیری ساختمانهای بلند ذر مناطق شهری بر خلاف قوانین مهندسی یاختمان که امکان تشابه در نقاط مختلف تا حدودی دارند تابع شرایط اقلیمی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره محدوده مورد نظر نیز می باشد بلند مرتبه هایی که در تداوم ساخت شهری و متناسب با فرهنگ عمومی حاکم بر منطقه باشند.
در پروژه برج قرن در توکیو معمار بنا نورمن فاستر ، برج را یک ساختمان کاملا ژاپنی اعلام می کند و آن را در ادامه بناهای شهری ژاپنی می شمرد به طوری که خود فاستر نیز می گوید برای او خط آسمان شهر ، سبک بناها و اماکن مهم اطراف ، طبیعت و بافت شهری ، سبک و دوره هایی معماری ساختمانهای همجوار و مسائل دیگر اهمیت دو چندانی دارند .
فرم منحنی بکار گرفته شده در پلان برج سیدنی به نوعی به بیان استعاره ای از حرکت امواج دریای سیدنی و همچون بادبان یک کشتی اشاره دارد دریایی که برج به آن کاملا احاطه دارد نوعی بیان شاعرانه از موجودیت ساختمان در ارتباط با دریا ساختمان در سایت Aurora در مجاورت باغ گیاه شناسی سیدنی و در منطقه نسبتا مهم از نظر مالی قرار دارد .
ارتباط آن بنا با بندر سیدنی نیز کاملا مشهود می باشد برج به گونه ای طراحی شده است که سایه برج به ارتفاع نزدیک 90 متر به باغ گیاه شناسی اطراف آن نمی افتد در حقیقت ارتباط تعاملی برج در نسبت با باغ گیاه شناسی فرم خاصی را به آن داده است . مسائل معمارانه نیز در طراحی برجها همواره مدنظر بوده اند تراسهای برج بانک تجارت در فرانکفورت امکان تماشای شهر را در ارتفاعات مختلف ساختمان و از جهات مختلف میسر می سازند ایجاد شفافیت با استفاده از شیشه در ایت بنا نیز امکان دید و ارتباط بصری در طبقات مختلف بنارا فراهم می کند به طوری که کارمندان در طبقات مختلف بنا به مانند مجموعه ای که ارتباط بصری با یکدیگر دارند در ساختمان مشغول به کارند نوعی وحدت و یکپارچگی در طبقات مختلف بنا .
در پروژه بانک شانگهای نیز نیز فاستر از شیشه علاوه بر نما در کف طبقات نیز استفاده کرده است تا به این وسیله فضایی دلباز ، وسیع و شفاف را برای بیننده ایجادکند و یا در پروژه برج سیدنی اثر پیانو توجه به اشل انسانی در پروژه با استفاده از میدان عمومی که برج اداری را به برج مسکونی ملحق می کند و با سازه سبکی برای پوشش نسبی محوطه میدان شیشه بکار رفته در نمای ساختمان نیز امکان دید به بنای اپرای سیدنی بعنوان شاخص کالبدی شهر سیدنی را دارد .مسئله محیط زیست و توسعه پایدار و مواد قابل باز یافت نیز از مسائل دیگری است که در عصر حاضر خود را با عینیت بیشتری مطرح کرده است .
مسائلی همچون سوراخ شدن لایه اوزن ، گرم شدن تدریجی و بالا رفتن دمای کره زمین همه و همه باعث نوعی نگرش موشکافانه به استفاده از قابلیتهای بالقوه محیط زیست شده است حتی برخی معتقد به سبک خاصی از معماری به نام اکوتک شده اند که هدف از آن استفاده از نیرئهای طبیعی همچون باد ، آب ، نور ، مواد قابل باز یافت و غیره در بنا می باشد .
در بانک شانگهای اثر فاستر از آیینه و جمع کننده های انرژی حرارتی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بنا استفاده کرده است در برج بانک تجارت فرانکفورت هم با استفاده از پنجره های دو جداره در 1پشت دیواره ای بادشکن و تاسیسات لازم در 60% ایام سال از تهویه طبیعی استفاده می کند و تا حدود 3/1 مصرف انرژی را در این برج نسبت به استانداردهای آلمان کاهش داده است .
تراسهای باغ مانند این بنا علاوه بر ایجاد دید مناسبی در دال بنا ئ ارتقاء کیفیت بصری فضا می شوند.سبب بوجود آمدن حالت تهویه ای بسیار مناسب در آن نیز می شوند نور حاصل از شکاف موجود در هسته داخلی این بنا نیز قابل توجه می باشد با قرار دادن این شکاف عمیق و مرتفع در بنا نور طبیعی مورد نیاز را به طبقات مختلف می رساند علاوه بر این بنا این امر در برج قرن و برج شانگهای نیز مشهود است در پروژه برج اداری ـ مسکونی سیدنی نیز همانطور که خود پیانو نیز اعلام می کند هدف اصلی همراهی خود را در جهت کنترل نسیم وزیده شده از سمت دریا قرار می دهند .
همجنین قرار گیری شیشه ها در داخل بنا نیز سبب ورود نور طبیعی به وفور و به خوبی در بنا می شود و در عین حال سبب ایجاد دیدی مناسب از سمت داخل بنا به باغ گیاه شناسی و اپرای سیدنی و دریا می شوند باغ زمستانی که پیانو آن را در این بنا بکار برده است به نوعی سبب ایجاد حالت تعادل حرارتی در تابستان و زمستان دربنا می شود قرار گیری آتریوم وسیعی در وسط بنا به گونه ای که سبب حبس هوا و ایجاد نوعی تعادل و گردش در داخل بنا می باشد .
مسئله مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد مسئله مدیریت اجرایی این ساختمانهای بلند مرتبه می باشند کار احداث و تداوم ساخت این مجموعه ها اگر به صورت کاری دقیق و منظم و با دقت پیش نرود حاصل امر چیزی بجز خرابی و با عدم اطمینان به پایان به موقع کار و خراش در منظر شهری خواهد بود یک پروژه دقیق با مدیریت کلان بر اتمام به موقع و جواب دادن به نیازهای آن مقطع زمانی سبب حصول منافع اقتصادی فراوانی نیز به دارندگان و بانیان این امر خواهد شد مسئله ای که احداث برج را عمدتا بر این پایه واقع شده است .
https://samostudio.ir